Dirigenten

Sinds haar oprichting in 1948 is de harmonie Eendracht op vandaag nog maar aan haar vierde dirigent toe.

2015-: Aaron Eggermont

1984-2015: Werner Vandamme

1960-1984: André Verleye

1948-1960: Achiel Cyrille Decock

2015-: Aaron Eggermont

Aaron Eggermont (1986) studeerde in 2010 af als Master in de Muziek aan het Koninklijk Conservatorium te Gent, dit bij Steven Devolder. Hij volgde 5 jaar Inleiding in de Directie, eerst bij Wim Belaen en daarna bij de gerenommeerde dirigent en componist Dirk Brossé. Als dirigent is hij actief bij de Jeugdharmonie van Geluwe, KHC Kunst naar Vermogen Moorsele en de harmonie Eendracht Kortrijk-Aalbeke. In 2008 dirigeerde hij ‘Kerstnocturnes’ voor symfonisch orkest, koor en solozang.Als trompettist volgde Aaron diverse masterclasses bij o.a. Mathias Höffs, Uwe Koller, Bo Nilsen en Manu Mellaerts. Als muzikant was hij onder meer verbonden aan Metropole Brassband (Antwerpen) en Brassband Gent. Momenteel is hij actief bij o.a. Brassband Leieland en verschillende Hafabra-orkesten in Vlaanderen. Overdag geeft hij muzikale opvoeding aan het Sint-Pauluscollege te Wevelgem. Naast dit alles geeft Aaron ook koper aan de Muziekacademie Ars Musica en privélessen in de omgeving Kortrijk.

1984-2015: Werner Vandamme

Werner Vandamme studeerde notenleer, muziekgeschiedenis, harmonie en contrabas aan het Koninklijk Conservatorium in Gent en volgde orkestdirectie bij de befaamde componist en militair kapelmeester Guy Duyck. Hij was leraar muzikale opvoeding en esthetica in het secundair onderwijs en leidde de Harmonie Sint-Cecilia van Geluwe van 1976 tot 1991. Als medestichter van de Kortrijk Brass Band bespeelde hij er de tenorhoorn (1978-1984). Later richtte hij mee de brassband Leieland op. Tussen 1991 en 2007 was hij actief als dirigent van het Posthoornkoor in Wevelgem, nadien en tot op vandaag van het koor Crescendo Rollegem.Werner Vandamme werd dirigent van de Koninklijke Harmonie Eendracht Kortrijk-Aalbeke in 1984. Hij leidde het orkest doorheen tal van wedstrijden, met opname in de hoogste afdeling van de provincie West-Vlaanderen. Daarnaast behaalde hij met dit orkest de kampioenstitel van het Koninklijk Muziekverbond van België (2002) en van Vlamo (2006). Hoogtepunten waren onder meer de uitvoering van de Carmina Burana (1997), Maskerade (2006) en The Queen Symphony (2010).

1960-1984: André Verleye

André Verleye (1923-1998) is voor de Eendracht van een uitzonderlijke betekenis geweest als pedagoog, dirigent en stimulator van de jeugdwerking. Afkomstig van Wevelgem, werd hij na de Tweede Wereldoorlog onderwijzer in Aalbeke. Later werd hij er schooldirecteur en drukte zo dertig jaar lang zijn stempel op de opleiding van de Aalbeekse jeugd.Hij was in 1948 een medestichter van de harmonie Eendracht en bracht er de leerling-muzikanten de eerste beginselen van de notenleer bij. In 1960 werd hij gevraagd om de overleden dirigent Decock op te volgen. Dit was voor hem een zware opgave: hij moest zichzelf vertrouwd maken met de harmoniemuziek en de dirigeerkunst. Jarenlang volgde hij een schriftelijke dirigentencursus en nam hij lessen bij kapitein-kapelmeester Jos Hanniken in Oostende. Daarnaast kwam nog het instuderen van de muziekwerken en de talloze repetities.Zijn grootste aandacht richtte André Verleye op de jeugd. In 1958 vormde hij voor een schoolfeest een jeugdorkest. Nadien evolueerde dat buiten schoolverband en binnen de harmonie tot een jeugdharmonie met eigen concerten en optredens in binnen- en buitenland. André Verleye vond een goede muzikale vorming altijd essentieel. Op zijn impuls werd in 1966 op de gemeente een afdeling opgericht van het conservatorium van Kortrijk. Deze muziekschool, samen met de onvoorwaardelijke inzet van André Verleye als secretaris-toezichter, lag aan de basis van het verdere muzikale leven in Aalbeke.Als dirigent was hij een pleitbezorger van de moderne Belgische harmoniemuziek. Met zijn orkest bracht hij jonge componisten in de belangstelling. Vanuit zijn bestuurstaak in een muziekfederatie was hij uitstekend geplaatst om de actuele stromingen in de harmoniemuziek op de voet te volgen en op ruime schaal te verspreiden.Deze waaier van activiteiten had een negatieve invloed op zijn gezondheid. Totaal onverwacht moest hij eind 1984 zijn taak als dirigent neerleggen. Hij overleed in 1998, een week vóór ‘zijn’ harmonie met een uitvoering van de Carmina Burana een topprestatie neerzette.

1928-1960: Achiel Cyrille Decock

Achiel Cyrille Decock (1890-1960) was een Aalbeekse handelsvertegenwoordiger, die vóór de Tweede Wereldoorlog ook een verdienstelijk toneelspeler was. Hij leerde zijn eerste muzieknoten aan zijn vader Carolus en zong als zevenjarige samen met koster en naamgenoot Henri Decock. Vanaf zijn achtste leerde hij klarinet en trok daarvoor vanaf 1906 naar het conservatorium in Kortrijk. Tijdens zijn militaire dienst (1910-1912) werd hij muzikant bij een militaire muziekkapel. In 1914 werd hij gemobiliseerd en aan het front ingezet. Tussen 1915 en 1919 werd hij opnieuw lid van de muziekkapel en kreeg hij er een doorgedreven muzikale scholing. Na de oorlog werd hij opnieuw lid van de harmonie Deugd en Vreugd, met Henri Decock als dirigent. Na diens overlijden werd hij zijn opvolger. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde hij mee in de grote concerten van de Harmonie du Point Centrale in Tourcoing (F).In 1948, op zijn 58ste, werd hij gevraagd om dirigent te worden van de nieuw opgerichte Eendracht. Terwijl hij veel aandacht besteedde aan de opleiding van jonge muzikanten, leidde hij het orkest op enkele jaren tijd naar de hoogste afdeling in de provinciale muziekwedstrijden. Tussendoor werden tal van concerten opgenomen door de radiozenders ‘Brussel’ en ‘Kortrijk’.