Jelle Van Meenen, trompet: Vlamo-kampioen Uitmuntendheid

Jelle Van Meenen, trompettist in onze jeugdharmonie, nam op 12 mei 2019 deel aan de finalewedstrijd van de Vlamo-wedstrijd voor solisten, in de reeks koperblazers hogere afdeling (uitmuntendheid) met het werk El Cabellero van Gerald Knipfel. Hij werd laureaat in zijn afdeling met niet minder dan 96% van de punten (Grootste onderscheiding met lof van de jury).

Hierdoor is hij ook geselecteerd voor Sonatina, het Belgische Kampioenschap voor solisten dat (toevallig) plaatsvindt op zondag 19 mei in Kortrijk. Maximum 24 jonge muzikanten uit Vlaanderen, Wallonië en de Duitstalige Gemeenschap nemen in de Concertstudio van Muziekcentrum TRACK in Kortrijk deel aan dat Belgisch Kampioenschap.

Sonatina is een organisatie van de drie muziekkoepels, namelijk VLAMO (Vlaanderen), USM (Wallonië – Brussel) en Födekam Ostbelgien (Duitstalige Gemeenschap).

De 24 jonge muzikanten worden geselecteerd uit de kampioenen van de regionale wedstrijden. De strijd wordt gestreden tussen slagwerkers, hout- en koperblazers. Op zondagavond 12 mei, na de Finalewedstrijd voor solisten, weten we wie VLAMO zal vertegenwoordigen op dit kampioenschap.

PLANNING
11u00 Sonatine, 13u30 Sonate, 14u55 Concerto
16u45 Proclamatie

Even hoge score

Ook Fien Lauwers, een van onze jonge hoornisten, zette een soortgelijk resultaat neer. Fien behaalde in de eerste afdeling een even hoog resultaat met 96%, ook met lof van de jury. Zij moest de titel wel laten aan een andere kandidaat die nog 2% hoger scoorde.