Plagiaat

Memories of lost boy is plagiaat

Een van de meest verrassende werken op ons voorbije maartconcert was Memories of a lost boy van Ben Hollings. De opname die we daarvan op ons Youtube-kanaal plaatsten, is plots verdwenen….

Op 7 april stuurde iemand een twitterbericht naar de muziekuitgeverij Musica Baltica uit Riga, met de bedenking dat Memories of a lost boy van Ben Hollings wel opvallend geleek op een al veel jaren (2012) eerder geschreven werk van Eriks Esenvalds Stars. De Letse uitgever reageerde onmiddellijk door Hollings en zijn uitgeverij juridisch terecht te wijzen.

Eén van de gevolgen is dat alle opnames van Memories of a lost boy van Youtube zijn verwijderd en dat het werk ook niet meer te koop is.

Ondertussen zitten we in onze bibliotheek wél met een werk dat in goede trouw werd aangekocht maar dat nu een ‘rode sticker’ heeft gekregen wegens plagiaat…

Je vindt het ‘echte’, oorspronkelijke werk (voor dameskoor en zes gestemde waterglazen) wel nog op Youtube, bijvoorbeeld de wereldpremière ervan door de Salt Like Vocal Artists.