Succesvol provinciaal muziekfestival

Harmonie Eendracht Aalbeke lukte in het vooropgestelde doel: behoud als één van de vijftien provinciaal erkende muziekgezelschappen in West-Vlaanderen. Dirigent Aaron Eggermont en zijn 81 muzikanten hebben een periode achter de rug van intensieve repetities en worden daarvoor nu beloond. Gedeputeerde voor cultuur Myriam Vanlerberghe maakte de selectie van het allerlaatste provinciale festival bekend in het CC Het Perron in Ieper.

De aan het resultaat verbonden subsidie zal niet langer door de provincie, maar door Vlaanderen worden overgemaakt. Met het verlies van de bevoegdheid Cultuur op 1 januari 2018 komt er dus een einde aan de traditie van meer dan vijftig jaar provinciale muziektoernooien. Het is nog afwachten op welke manier Vlaanderen zich blijvend zal engageren in het organiseren van muziekwedstrijden die de artistieke kwaliteit van de deelnemende orkesten stimuleert.

Amper twee jaar na de naoorlogse start van Eendracht Aalbeke nam de harmonie in 1949 al deel aan de eerste provinciale muziekwedstrijd. Het werd een vaste traditie, die er zeker en vast voor heeft gezorgd dat het orkest zijn hoge kwaliteit heeft behouden en verder ontwikkeld.