Succesvol repetitieweekend

De 250 amateurkunstenaars die binnen precies twee maanden de Belgische première van In de schaduw van Napoleon zullen presenteren, kwamen op 4 en 5 mei voor het eerst met z’n allen bijeen om, onder de deskundige leiding van dirigent Aaron Eggermont, de puzzelstukken van de musical samen te zetten.

De repetities voor deze indrukwekkende productie zijn al maanden bezig. Het tachtigkoppige harmonieorkest repeteerde al individueel met de solisten en al een paar keer met de meer dan honderd koorleden. In het O.C. van Marke werden alle groepen, en nu ook voor het eerst het ensemble van figuranten, samengebracht om een doorloop van de musical te doen. Stilaan wordt duidelijk waarover het verhaal gaat.

(C) Robin Houtekier
Zoektocht naar waarheid en liefde

In de zestien scènes draait het rond Louis Marchand, de kamerknecht van Napoleon, de man die dag en nacht bij de keizer was, hem verzorgde en eten gaf, zijn testament schreef, die dat testament moest uitvoeren en die de resten van Napoleon terug naar Frankrijk bracht.

Regisseur en tekstschrijver Jef Mellemans: ‘We starten op 15 november 1823, de huwelijksdag van Marchand (vertolkt door Stefaan Vandenbroucke) met Mathilde de Brayer, een dubbelrol voor Eva Bertel en Griet Samain. De Poolse militair Piontkowski, gespeeld door Kurt Lesaffre, en Talleyrand, minister van buitenlandse zaken (Werner Vandamme) zijn op het feest. Talleyrand start een soort queeste, met niet altijd even nobele motieven. Hij wil uitvissen of de bepalingen in het testament van de keizer op een correcte manier zijn verwoord, wie bij een vervalsing voordeel heeft en of Napoleon stierf aan kanker dan wel door vergif. Tijdens die huwelijksplechtigheid ontmoet Marchand de moeder van Napoleon, Maria Ramolino, ook Madame Mère genoemd en gespeeld door Els Vanoverschelde. Die wil van Marchand weten hoe haar zoon aan zijn einde kwam. Het gesprek is de aanleiding tot een lange flashback van ongeveer tien jaar naar het onderzoek geleid door Talleyrand. In een laboratorium van een alchemist worden, op vraag van Napoleon, flesjes met arsenicum bereid waarover Marchand de verantwoordelijkheid draagt. In een soort tribunaal uit Talleyrand zijn twijfels over de integriteit van de begunstigden van het testament: Bertrand, Montholon en Marchand. Het wordt duidelijk dat Marchand op Sint-Helena een donkerhuidige vrouw had, Esther Vesey, bij wie hij een kind verwekte. Dat wist Mathilde niet en zij breekt met Marchand. Marchand wordt onder arrest geplaatst en Talleyrand chanteert hem om er zelf voordeel uit te halen. Vanuit de tent van Marchand zijn we getuigen van de laatste strijd in Waterloo. In de gevangenis ontmoet Marchand Mathilde, maar het komt niet tot een verzoening tussen beiden’.

‘Opnieuw in 1815’, vervolgt Jef Mellemans, ‘zien we het volk dat zijn doden betreurt. Royalisten drijven de spot met de keizer en zijn aanhangers en we vernemen dat Napoleon naar Sint-Helena wordt verbannen met het schip de Bellerophon. Marchand komt opnieuw in de gevangenis en zinkt er ineen. Piontkowski bedreigt hem met een pistool. Op het proces zorgt Talleyrand ervoor dat iedereen zich tegen Marchand keert, nadat Mathilde zich toch weer positief toont ten opzichte van haar man. Marchand leest, uit zijn memoires, de bladzijden voor die handelen over de dood van Napoleon. Daarop neemt Madame Mère in droefnis afscheid. Op 14 december 1840 komen de stoffelijke resten van Napoleon terug naar Frankrijk en in de slotscène dekt Marchand voor de laatste keer de tafel voor zijn dode keizer, wanneer zijn dochter Malvina (Elodie De Rore), onverwacht in de kamer komt. Als ook Mathilde terug opduikt, laat Marchand zijn afhankelijkheid aan Napoleon varen en volgt de grote verzoening’.

Kippevelmomenten

De muzikanten van de harmonie Eendracht Aalbeke en de koorleden van onder andere het Gemengd Koor Aalbeke, J’Ansoldo Anzegem, het Sint-Lutgardiskoor Bellegem, Pro Ecclesia Kortrijk, KOJOKO Kortrijk, Koor Crescendo Rollegem en Qui-vive Desselgem kijken op geen inspanning en zijn zeer enthousiast, net zoals het ensemble dat de figurantenrollen op zich neemt. Naast leden van theatergezelschappen De Plan(k)trekkers uit Aalbeke, het Kuurns Theater, Hoger Op Stasegem en Klakkeboem Zwevegem zijn er nog tal van individueel geïnteresseerden die zich meldden voor een rol op het podium.

‘Wat er leuk is aan dit project is dat muziek, solisten en koren samenkomen met drama en beweging’ merkt de fagottiste Zoë Debrulle op. ‘Velen voelden – nu al – een kippevelmoment. En we ontdekken dat sommige van onze eigen muzikanten ook wel echt zangtalent hebben’.

Aaron Eggermont (C) Robin Houtekier

‘Het was een weekend waarbij we op muzikaal vlak belangrijke stappen hebben gezet’, zegt muzikaal leider Aaron Eggermont. ‘Tegelijk werd ook de groepssfeer tussen muzikanten, solisten, koorleden en figuranten versterkt. Voor het eerst kreeg iedereen een idee en indruk van de volledige productie. En als er op de repetitie al kippenvelmomenten zijn en traantjes van ontroering vloeien, dan belooft het een geweldige uitvoering te worden’.

Tickets

De voorstellingen vinden plaats op vrijdag 5 en zaterdag 6 juli in de nieuwe uitbreiding van Vandecasteele Houtimport. Elke voorstelling kan door zo’n 1100 mensen worden bijgewoond. ‘We zijn zelf zeer verrast door de snelheid waarmee de tickets de deur uitgaan’, zegt voorzitter Filip Santy. ‘Precies twee maanden voor de uitvoering, zijn al bijna 70% van de plaatsen gereserveerd. Zo zijn de VIP- en rang 1-plaatsen vrijwel uitgekocht. Er zijn wel nog standaardtickets (25 euro) te koop’.

TICKETS VIA WWW.INDESCHADUWVANNAPOLEON.ORG OF IN ‘T KRANTENHUISJE, BERGSTRAAT 14, AALBEKE.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.