30 juli

Concert Montecatini Terme

Vandaag gaan we even Firenze bezoeken. Een stad die, volgens onze begeleidster Lia die er zelf woont, leeft van het toerisme maar er ook onder kreunt: soms zijn er te veel… Een kostenbesparend ideetje is om de stad niet met de bus binnen te rijden, maar om in een voorstadje op de tram te stappen. Een lokale gids laat ons de voornaamste bezienswaardigheden zien: de oudste stadstoren, de indrukwekkende Domkerk en de Ponte Vecchio. Ze spreekt met trots en liefde over Firenze, maar niet zonder een kritische noot over onder andere de dure zin voor grootsheid van de toenmalige edellieden.

We moeten de klok in het oog houden! Terug naar Montecatini, want ons eerste concert komt er aan. Leuk voordeel: het termengebouw ligt zowat in de achtertuin van ons hotel. Uitladen van de vrachtwagen en opstellen van het materiaal gaat vlotjes. Er is zelfs nog tijd voor een kort inspeelmoment. Om 21 uur gaat het hek van de Termen open en kan het wachtende publiek binnenschuiven. Ronduit een schitterende concertlocatie, een mooie akoestiek en, zo blijkt uit het enthousiasme van de 250 aanwezigen, een prachtprestatie van onze muzikanten. Een staande ovatie, waardoor er zelfs twee bisnummers moeten volgen. Nadien komen tal van Italianen hun bellisima’s en bravo’s nog eens persoonlijk overmaken aan dirigent Stan. En ook aan… Jasper, onze jongste slagwerker. Zijn geconcentreerd spel (en misschien ook wel zijn blonde krullen) bezorgen hem meteen een hele fanclub!

Het nakaarten in het hotel mag wat uitlopen, want morgenvroeg houden we het rustig. Het zwembad lonkt…