Projecten

Affiche Queen Symphony Roubaix, Le Colisée

2010: The Queen Symphony

De Britse componist Tolga Kashif werkte twee jaar aan zijn Queen Symphony, die voor het eerst werd uitgevoerd door het Royal Philharmonic Orchestra op 6 november 2002 in de Royal Festival Hall. De eerste uitvoering werd bijgewoond door 2000 mensen, onder wie de moeder van Freddie Mercury, drummer Roger Taylor en gitarist Brian May. Er volgden uitvoeringen in Turkije en Australië. Kashif pikte eigenlijk in op een uitspraak van Freddie Mercury uit 1974, toen hij mensen uitnodigde om zijn liederen op hun eigen manier te interpreteren.

Het werk bestaat uit zes bewegingen, gebaseerd op een twaalftal goed bekende melodieën van de rockband Queen:  Bohemian Rhapsody, We Will Rock You, We Are the Champions en Who Wants to Live Forever. Sommige critici maakten een vergelijking met het werk van John Williams, in het bijzonder met zijn Star Wars. Anderen beschouwen de koorelementen van de Queen Symphony als een knipoog naar de neiging tot overdaad bij de rockband. De tonale taal van de symfonie is divers en put deels uit de Westerse klassieke traditie, terwijl de componist er ook uiteenlopende invloeden uit de middeleeuwse en romantische muziek en opera aan toevoegt.

• Adagio misterioso - Allegro con brio - Maestoso - Misterioso - Allegro (Radio Gaga, The Show Must Go On, One Vision, I Was Born To Love You)
  • Allegretto - Allegro scherzando - Tranquillo (Love Of My Life, Another One Bites The Dust, Killer Queen)
  • Adagio (Who Wants To Live Forever, Save Me)
  • Allegro vivo - Moderato cantabile - Cadenza - A tempo primo (Bicycle Race, Save Me)
  • Andante doloroso - Allegretto - Alla marcia - Moderato risoluto - Pastorale - Maestoso (Bohemian Rhapsody, We Will Rock You, We Are The Champions, Who Wants To Live Forever)
  • Andante sostenuto (We Are The Champions, Bohemian Rhapsody, Who Wants To Live Forever)

2006: Maskerade

Maskerade was een totaalspektakel in de Kortrijkse Schouwburg, met medewerking van de DansCie Pé Vermeersch.

Maskerade

1998: Carmina Burana

Aalbeke, Houtimport Vandecasteele

Op 18 april 1998 bracht de harmonie de Carmina Burana van Carl Orff. Niet minder dan 2500 toehoorders kwamen daarvoor afgezakt naar de magazijnen van Houtimport Vandecasteele.

Werkten mee: Aalbeeks Gemengd Koor, Sint-Theresiakoor Wevelgem, Crescendo Rollegem, Ars Vocalis Kortrijk, Sint-Gregoriuskoor Rumbeke.
Dirigent: Werner Vandamme
Solisten: Philippe Defrancq, Hilde Coppé, Benoît Toussaint
Choreografie: Isabelle Beernaert
Regie: Jan Dekyvere