Eendracht opent jubileumjaar met Au-delà de l’avenir

Het traditionele maartconcert van de Aalbeekse harmonie Eendracht, dit jaar op 4 maart, wordt bijzonder omwille van een dubbele reden: het 75-jarig bestaan van de (her-)oprichting van de vereniging én door de eerste uitvoering van een compositie-in-opdracht.

2023 is voor het orkest een feestjaar. In 1947 vonden de besturen van de voor-oorlogse katholieke harmonie Deugd en Vreugd (°1885) en de liberale fanfare Sint-Cecilia (°ca. 1892) elkaar om een nieuwe, ‘neutrale’ muziekvereniging op te richten onder een nieuwe, toepasselijke naam ‘Eendracht’.

Het bleek de goede keuze te zijn geweest, want zo legden ze de basis voor mooie traditie. De opeenvolgende dirigenten Achiel Decock (1947-1960), André Verleye (1960-1985), Werner Vandamme (1985-2015) en Aaron Eggermont (2015-heden) slaagden erin om de harmonie al die jaren op een hoog kwalitatief niveau te brengen én te houden. Niet zonder reden dus dat zowel Werner Vandamme als Aaron Eggermont het dirigeerstokje in handen nemen. Met haar 85 actieve muzikanten geniet het orkest nog altijd naam en faam in binnen- en buitenland. Vorig jaar namen ze nog deel aan een concertwedstrijd in Riva del Garda, waar ze derde eindigden in de superieure afdeling.

Compositieopdracht

Het concertprogramma is zo gekozen dat elk uit te voeren werk op een of andere manier een band heeft met de geschiedenis van die 75 jaar. Zo herinneren bijvoorbeeld Carmina Burana en In the shadow of Napoleon aan twee van de meest opvallende projecten die de harmonie organiseerde.

Heel bijzonder wordt de allereerste uitvoering van Au-delà de l’avenir. De Ieperse componist Klaas Coulembier schreef dit werk in opdracht van de harmonie. De titel verwijst tegelijk naar het verleden van de Eendracht én naar de hopelijk blijvende succesvolle toekomst die de componist het orkest toewenst. In de melodie zitten verwijzingen naar de Kortrijkse deelgemeente, met onder andere zijn klei- en dakpannenindustrie, de E17 en het West-Vlaamse monument dat de noeste arbeid van De Sjouwers.

Later op het jaar volgt nog een feestweekend (30 juni-1 juli) en een concert op 21 oktober in de Sint-Elisabethkerk in Kortrijk met als solist de befaamde pianist Jef Neve.