Harmonie Eendracht

Wie zijn we?

De Koninklijke Harmonie Eendracht is een vaste waarde in het muzikale en culturele leven in Aalbeke, Kortrijk, West-Vlaanderen, en zelfs in het buitenland.

Korte historiek

De harmonie werd opgericht in 1947-1948. Het was een samenvoeging van de vooroorlogse, ideologisch gekleurde harmonie ā€œDeugd en Vreugdā€ (1885) en de fanfare ā€œSint-Ceciliaā€ (1890).

Van 1960 tot 1985 stond het orkest onder de leiding van AndrĆ© Verleye. Hij bracht de Eendracht in de hoogste afdeling van de provincie West-Vlaanderen. De harmonie gaf concerten van een hoge artistieke waarde in BelgiĆ«, maar ook in Duitsland en Frankrijk. Overal werd een uitstekende indruk nagelaten, vooral door de repertoirekeuze die zich hoofdzakelijk toespitste op de originele hedendaagse blaasmuziek, met een voorkeur voor de Belgische componisten.

Werner Vandamme leidde de harmonie tussen 1985 en 2015. Hij liet zich bij zijn repertoirekeuze onder meer inspireren door de Angelsaksische muziek. Hoogtepunten waren de realisatie van drie plaat- en CD-producties, deelname aan verschillende wedstrijden en een reeks projecten, o.a. Carmina Burana (1996), Tempi Passati (1997), Maskerade (2006), The Queen Symphony (2010).

Op 1 september 2015 werd Aaron Eggermont de nieuwe dirigent. Absoluut hoogtepunt onder zijn leiding ā€“ tot dusver ā€“ was de Belgische premiĆØre van de musical In de schaduw van Napoleon (2019). In 2022 nam het orkest deel aan de internationale wedstrijd Flicorno d’Oro in Riva del Garda (I) en behaalde er de derde plaats in de superieure afdeling.

In 2023 herdacht de Eendracht de (her-)oprichting met onder meer het concert Beyond the Future met Jef Neve in samenspel met de harmonie.  Ook het werk van Klaas Coulembier, Beyond the Future / Au-delĆ  de lā€™avenir, dat hij in opdracht van de Eendracht schreef, stond op het programma.

Het orkest legt zich vooral toe op concert- en wedstrijduitvoeringen, zonder daarom zijn sociale rol binnen de plaatselijke gemeenschap te verloochenen.

In 2023 herdacht het orkest de (her-)oprichting met onder meer het concert Beyond the Future met Jef Neve in samenspel met de harmonie.  Ook het werk van Klaas Coulembier, Beyond the Future / Au-delĆ  de l’avenir, dat hij in opdracht van de Eendracht schreef, stond op het programma.

Fotogalerij

EA repetitiefoto 'Napoleon' 2019