
Regisseur Jef Mellemans uit Bazel (Kruibeke) is een gewezen leraar Grieks en Latijn. Naast zijn leraarsopleiding behaalde hij het baccalaureaat in de filosofie en volgde hij aan de RUG als vrije student ook psychologie en pedagogie. Hij was zeventien toen hij voor het eerst op de planken stond en als negentienjarige won hij de poƫzieprijs der Jonge Nederlanden. Hij was jaren voorzitter van de culturele raad van Kruibeke en leidde er twaalf jaar het lokale Filmforum. Momenteel is hij hoofdzakelijk met theater en met het schrijven van teksten bezig.
Hij volgde regieopleidingen o.a. aan āThe Questors Theatreā in London. Als regisseur won hij het Ravijtstornooi, was hij laureaat van het Koninklijk Landjuweel, werd hij bekroond voor de beste regie in het Toernooi der Lage Landen van Elsloo, won hij Het Roelandjuweel en kreeg meermaals De Gulden Spot voor productie, regie en/of scenografie. Hij won de Paul De Mont-prijs voor televisiescenario's met 'Prelude voor Mireille' en 'Sneeuw in de Ardennen'. De VRT maakte van zijn diensten gebruik als script-editor, ter begeleiding van scenaristen en bij het opstarten van nieuwe comedy's. Hij schreef een zestal filmscenarioās o.a. in het kader van āMade in Vlaanderenā. We noemen āKlaveren Zonā, over een ongeval in een kerncentrale en āHet Nieuwe Tehuisā, over een verliefd ouder echtpaar in een bejaardentehuis. Zijn laatste scenario, āDe Weg Terugā, betreft een vijfdelige reeks waarin een Vlaamse vrouw op zoek gaat naar haar voor verraad veroordeelde Duitse geliefde uit de laatste wereldoorlog.
In opdracht van het Vlaams Parlement schreef en regisseerde hij āAchter de schermenā, een toneelstuk dat de reacties van ouderen op de technologische ontwikkelingen beschrijft , en āThe Road to Anorosoā over het wensbeeld van het burgerpanel .
Hij schreef en regisseerde āSint-Livinusā voor het vijftigjarig internationaal massa-evenement in St.-Lievens-Essen over geweld en de gevolgen ervan, en schreef āDe Paardensprongā voor de Ros Beiaardstoet in Dendermonde ā¦
Naast meer dan honderd regies en evenveel bewerkingen, van Euripides tot W. Shakespeare, A. Tsjechov, H. Ibsen, F. Dürrenmatt, H. Claus, E. Canetti, T. Lanoye, S. Mrozek, G. Lorca, C. Goldoni, P. Nichols, E. Albee, E. Bond, A. Sierens, MoliĆØre en vele anderen, zijn er nog een twintigtal oorspronkelijke toneelstukken van zijn hand.Ā Zelfs in het figurentheater maken ze gebruik van zijn diensten, zoals bij Vlinders&Co met āPieter Pook en Mollekeā.
Hij schreef het libretto voor de openluchtmusical āZaad van Satanā waarvoor Bert Appermont de originele muziek schreef en voor dezelfde componist schreef hij ook āMater Aeternaā (Zwitserland), āKatharina von Boraā (Duitsland) en āIm Schatten von Napoleonā (Duitsland).
Hij wordt graag gevraagd als deskundige bij workshops voor theater en film. Hij geeft masterclass voor regie en acteren in binnen- en buitenland, en begeleidt regisseurs die willen schitteren. Regelmatig zetelt hij in juryās of beoordelingscommissies, zowel voor film als theater.
Tot december 2017 was hij hoofdredacteur van het magazine āOP&doekā.
Hij is gekend om zijn spitsvondige creativiteit, zijn gestrenge eerlijkheid en zijn geduldige kalmte.